Néhány szó a természetvédelemről
A magyarországi természetvédelem felosztható az állami és a társadalmi szervezetek által végzett munkára. Mint már előzőekben említettük, a kis létszámú állami apparátus megsegítésére a zöld szervezetek jelentős feladatokat vesznek át az állami intézményektől. Ilyen például a környezeti nevelésben, területkezelésben, gondozásban, erdei iskolai programokban, élővilág-védelmi feladatokban való közreműködés. De ide tartozik az őrzés-védelemben történő részvétel is.
A természetvédelemmel foglalkozó szakmai területi szervek a nemzeti park igazgatóságok. Elnevezésüket a működési területükön található nemzeti parkokról kapták. Azonban nem szabad összetéveszteni: a nemzeti park védett terület, a nemzeti park igazgatóság pedig egy állami szerv!
A nemzeti park igazgatóságok állami természetvédelmi őrszolgálatot működtetnek az országos jelentőségű természeti területek és értékek megóvása érdekében. A helyi jelentőségű természeti területek és értékek károsításának megakadályozása céljából az önkormányzatoknak is lehetőségük van önkormányzati természetvédelmi őrszolgálatot fenntartani vagy önkormányzati természetvédelmi őrt alkalmazni.
A természetvédelmi őrök igazoltatásra feljogosított hivatalos, hatósági jogkörökkel felruházott személyek. A köznyelvben ők a zöld rendőrök. Róluk bővebben az ikonra kattintva olvashatnak.
A természetben rajtuk kívül még találkozhatunk további hivatalos és közfeladatot ellátó személyekkel és polgári őrökkel. Ezek az erdészeti felügyelő, az erdész, erdőőr, vadászati felügyelő, a hivatásos vadász, mezőőr, a halászati őr és a hegyőr. A természet állami és társadalmi őrzéséről az Országos Természetőr Egyesület honlapján olvashatunk bővebben, a polgári segítők és a természetőrzés oldalakon.
NÉHÁNY SZÓ A TERMÉSZETVÉDELMI TÖRVÉNYRŐL
Néhány lényegi gondolatot kiemelve szeretnénk tájékoztatást adni a természet védelméről szóló 1996. évi LIII.
törvényről.
1. § E törvény célja:
a) a természeti értékek és területek, tájak, valamint azok természeti rendszereinek, biológiai sokféleségének
általános védelme, ...
b) ... a természeti értékek és területek kiemelt oltalma, megőrzése, fenntartása és fejlesztése.
A törvény hatálya
3. § (1) A törvény hatálya kiterjed valamennyi természeti értékre és területre, tájra, továbbá a velük kapcsolatos
minden tevékenységre, ...
5. § (1) Minden természetes és jogi személy, valamint más szervezet kötelessége a természeti értékek és területek
védelme. ...
Fentiekből látszik, hogy a törvény hatálya kiterjed az ország teljes területére, hiszen természeti érték bárhol előfordulhat, nemcsak természeti területeken. A felelősségi kör is meghatározott, mert mindenkire nézve hatályos, legyen az természetes személy vagy jogi személyiségű szervezet.
A törvény kiemelkedő jelentősége abban áll a korábbi törvényekhez képest, hogy bevezeti a természeti értékek és természeti területek általános védelmét. Ebbe a kategóriába tartozik a tájvédelem, a vadon élő élővilág, a természeti területek, az élőhelyek, a földtani természeti értékek köre.
A természeti területek és értékek kiemelt oltalma, vagyis a hagyományos (szűkebb értelemben vett) természetvédelem a védetté nyilvánításon alapul.
22. § Kiemelt oltalmuk biztosítása érdekében védetté kell nyilvánítani a tudományos, kulturális, esztétikai, oktatási, gazdasági és más közérdekből, valamint a biológiai sokféleség megőrzése céljából arra érdemes
- vadon élő szervezeteket, életközösségeiket, továbbá termő-, tartózkodó-, élőhelyeiket;
- régi hazai háziállat- és növényfajokat, fajtákat, változatokat;
- természetes, természetközeli tájakat, tájrészleteket;
- növénytelepítéseket, így különösen parkokat, arborétumokat, történelmi vagy botanikus kerteket és egyes növényeket, növénycsoportokat;
- élőállat gyűjteményeket;
- földtani képződményeket és alapszelvényeket, ásványokat, ásványtársulásokat, ősmaradványokat;
- védett ásványok, ősmaradványok jelentős lelőhelyeit;
- felszíni, felszínalaktani képződményt és barlangok felszínét;
- álló- és folyóvizeket, így különösen tavat, patakot, mocsarat;
- tipikus és ritka talajszelvényeket;
- természethez kötődő kultúrtörténeti emlékeket.
23. § (1) Természeti érték és terület kiemelt oltalma a védetté nyilvánítással jön létre.
(2) E törvény erejénél fogva védelem alatt áll valamennyi forrás, láp, barlang, víznyelő, szikes tó, kunhalom,
földvár. Az e bekezdés alapján védett természeti területek országos jelentőségűnek ... minősülnek.
(5) Ha védett természeti érték, terület védelme csak különleges intézkedésekkel biztosítható, a természeti értéket,
területet vagy annak egy részét fokozottan védetté kell nyilvánítani.
24. § (1) Természeti területet ... és más ... védelemre érdemes földterületet
a) országos jelentőségű terület esetén a miniszter
b) helyi jelentőségű terület esetén rendeletben a települési - Budapesten a fővárosi - önkormányzat
nyilvánít védetté.
28. § (1) A védett természeti terület a védelem kiterjedtségének, céljának, hazai és nemzetközi jelentőségének
megfelelően lehet:
a) nemzeti park,
b) tájvédelmi körzet,
c) természetvédelmi terület,
d) természeti emlék.
Jelenleg Magyarországon 10 nemzeti park létesült. Ezek alfabetikus sorrendben a következők:
- Aggteleki NP,
- Balaton-felvidéki NP,
- Bükki NP,
- Duna-Dráva NP,
- Duna-Ipoly NP,
- Fertő-Hanság NP,
- Hortobágyi NP,
- Kiskunsági NP,
- Körös-Maros NP,
- Őrségi NP.
Összterületük 2015. december 31-én 480697,9 ha volt.
A tájvédelmi körzetek száma 39 db, 336874,9 ha, míg a természetvédelmi területek száma 170 db, 31083,1 ha, országos jelentőségű természeti emlék 88 db, 120,9 ha összterülettel. A helyi jelentőségű természetvédelmi területek száma 1772 db, összterületük 41,5 ha.
Nem szabad említés nélkül hagynunk a három nemzetközi elismerést kapott Európa Diplomás természetvédelmi területünket sem. Az egyik a már említett Ipolytarnóci Ősmaradványok TT, a másik kettő a Szénások fokozottan védett területe és a Tihanyi félsziget.
A VÉDETT TERÜLETEK LÁTOGATHATÓSÁGA
A védett természeti területeket látogathatóság szempontjából három kategóriába sorolják. Nyilvánvalóan valamennyi emberi tevékenység zavarólag hat az ott élő élőlényekre. Ennek károsító hatását mérséklendő vezették be a szigorításokat és jelöltek ki kisebb területeket a védett területekből, ahol a tájegységre jellemző élő és élettelen sajátosság összevontan megtalálható. Így az emberi zavarás csak kis pontban jelentkezik.
Az ilyen területek az un. szabadon látogatható kategóriába esnek. Talán jó példa erre a Kiskunsági NP területén lévő Bugacpuszta, vagy a Hortobágyi NP egyes részei, melyeket a képen látható C-zóna feliratú táblával jelölnek: "Bemutató terület, belépőkártyával látogatható."
Az ilyen látogatóterületeken a népi élet, népművészet és hagyományok bemutatása céljából kiállításokat is létrehoznak. Ez a tevékenység a nemzeti park igazgatóságok egyik tevékenységi körébe is beletartozik.
A következő kategória a korlátozottan látogatható terület. Itt élővilág-védelmi okokból korlátozhatják a látogatók számát, a látogatás időtartamát vagy időszakát, vagy magát a látogatható területet. Természetesen ezeket a korlátozásokat kombinált indokokkal is bevezethetik. Ilyen lehet például a vizes élőhelyeken a költési időszak, amikor a madarak fokozottan érzékenyek a zavarásra. Elhagyhatják a fészket, esetleg végleg feladhatják a költőhelyet. A képen látható B-zóna tábla felirata: "Csak vezetővel, vagy a kijelölt tanösvényeken látogatható."
A legszigorúbb korlátozást az A-zóna jelenti. Itt a látogatást teljes mértékben megtiltják. A belépést csak a személyzetnek, esetlegesen kutatóknak engedélyezik.
A képen látható tábla a Kiskunsági NP területén található. Felirata: "Bioszféra rezervátum magterülete. Gazdasági hasznosítástól és egyéb emberi beavatkozástól mentesített terület. NEM LÁTOGATHATÓ!"
A bioszféra rezervátumok nemzetközileg kiemelkedő tudományos értékű területek, melyeket csak kutatás céljaira lehet használni. A rezervátumon belüli magterületek fokozottan védettek.
Megemlítendők még a Natura 2000 területek, melyek nemzetközi jelentőségű területek, melyeket madárvédelmi vagy természet-megőrzési céllal hoztak létre. Ezeken a területeken korlátozott mértékben emberi tevékenység végezhető, de tekintettel kell lenni az ott élő veszélyeztetett növény- és állatvilág egyedeire, élőhelyére. Hazánkban a Natura 2000-es területek döntő többsége eleve védett természeti területre esik.
Az erdők területén, a védett és fokozottan védett természeti területeken való tartózkodás, sportolás, gyűjtés szabályait a JÁTÉKSZABÁLYOK fejezetben ismertetjük.